حجت‌الاسلام کاشانی دربارۀ صحت و انتساب حدیث «فرّو الی الحسین» به امام جواد(ع) توضیح داد.

 

به گزارش پایگاه خبری ظهرآنلاین به نقل از تسنیم، مدتی است حدیثی به امام جواد علیه‌السلام نسبت داده شده که در آن فردی ضمن اظهار خستگی از گناهان مردم از حضرت راه چاره می‌خواهد. حضرت هم در جواب می‌فرماید: «فرّو إلی الحسین علیه ‌لسلام» این حدیث مفصل‌تر از این است اما بیشتر همین یک بخش بازتاب پیدا کرده است.

 

حجت‌الاسلام حامد کاشانی استاد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام و پژوهشگر تاریخ اسلام دربارۀ صحت این حدیث و انتساب آن به امام جواد علیه‌السلام این‌طور در صفحۀ مجازی خود توضیح داده است:

در جایی دیدم بزرگواری نوشته بود:
حدیث جعلی جدید:
از امام جواد(ع) نقل می‌شود که: فرّوا إلی الحسین. به سوی حسین(ع) فرار کنید.

عربی‌اش را هم درست کرده‌اند:
اتی شاب محب الامام الجواد علیه‌السلام وقال: یامولای لست جیّدا، ضجر قلبی من الناس التهمه، الغیبه… ماذا افعل؟ انی متعب، ضاق صدری فی هذا لبلاد فقال الامام الجواد علیه السلام: فرّ الی الحسین علیه‌السلام؛ جوان محبّ امام جواد علیه‌السلام نزد حضرت آمد و عرض کرد: مولای من! حالم خوب نیست، از مردم خسته شدم، تهمت، غیبت و… چه کنم؟ بریده‌ام، نفسم در این بلاد بالا نمی‌آید. امام جواد علیه‌السلام فرمود: به سمت حسین علیه‌السلام فرار کن.

آدرس به کتاب شعشعه الحسینیه داده می‌شود.
اشکالات:
۱ـ چنین سخنی اصلاً در این کتاب نیست و اگر هم بود کتابی شناخته شده نیست و اعتباری ندارد.
۲ـ در هیچ منبع معتبر و حتی غیر معتبری یافت نمی‌شود.
۳ـ خلاف قرآن است که در سوره ذاریات می‌فرماید:
فَفِرُّوا إِلَى اللَّهِ إِنِّی لَکُمْ مِنْهُ نَذیرٌ مُبین‏ (ذاریات / آیه ۵۰)

ائمه فرمودند اگر مطلبی از ما به شما می‌رسد با قرآن مقایسه کنید.
بیشترین احادیث ائمه درباره دروغ، مربوط است به دورغ بستن به خودشان.

پاسخ بنده نیز چنین بود:
روایت در کتاب شعشعه نیست.
اما کتاب شعشعه کتاب شناخته شده‌ای است، گرچه در مواردی که مأخذش را بیان نکرده، روایتش حجیت ندارد.
روایت معتبر نیست اما نه به دلیل تعارض با ففروا الی الله

چون فروا الی الحسین همان فروا الی الله است؛ مانند ایاب الخلق الیکم و ده‌ها مضمون دیگر در روایات.
مضمون روایت درست و مطابق روایات و عقاید شیعه است و از اولیات عقاید ماست اما چون صدورش مورد تأیید نیست، انتسابش به حضرت جواد سلام‌الله‌علیه درست نیست. در عرضه روایت به قرآن باید بیشتر دقت کرد. همان قدر که جعل بد است، افراط در رد نیز مذموم است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد